Styr på din auktion – brug din QXL-konto

Når du er medlem, har du automatisk en QXL-konto, som du kan se, når du er logget ind. Nedenfor finder du en forklaringsoversigt over de funktioner, din QXL-konto indeholder. Hvis du er i tvivl om, hvordan du bruger funktionerne, er du velkommen til at kontakte Kundeservice.

Oversigt

Viser, hvad sker der lige nu

Funktioner

Giver et samlet overblik over alle funktioner på din QXL-konto, så som indstillinger af personlige oplysninger, mailbox, køb og salg, favoritter, karakterbog og betaling.

Personlige

Her kan du se og tilrette dine personlige data. Du skal dog være opmærksom på, at du af sikkerhedsmæssige hensyn skal kontakte QXL’s kundeservice, hvis du ønsker at ændre din bopælsadresse.

Mailbox

Her kan du se, hvilke mails du har sendt og svare på beskeder fra andre QXL-medlemmer, samt sende beskeder til QXL.

Køb

Her kan du se alle de auktioner, du byder eller har budt på. Det er også muligt at sortere visningen, så du kun ser de vundne auktioner, kun de tabte auktioner eller kun de afsluttede handler. Du kan desuden lave en standardtekst, som afsendes til sælgere af de auktioner, du vinder. Det kan være praktisk, hvis du fx er på ferie den dag, hvor auktionen du byder på slutter.

Kørende auktioner

ser du automatisk, når du klikker på ”Køb”. Her ser du i et overblik, hvad du byder på, hvor mange stk. af varen, der sælges, hvem sælger er, hvilket antal af varen, du byder på, hvad buddet er lige nu, hvad dit maksimumbud er og hvornår auktionen slutter.

Vundne auktioner

Her kan du få overblik over og håndtere de auktioner, du har vundet: Du kan fx se, hvad har du vundet, hvem sælger er, hvad du skal betale, hvordan du kan kontakte sælger og afgiver karakter.

På denne side kan du også sætte flueben ved de opgaver, du har klaret, og klikke på „Opdatér information“. Så har du styr på, om du har kontaktet sælger, evt. flere gange, om du har betalt, om du har modtaget varen, og om du har afgivet karakter.

Tabte auktioner

Her vises de auktioner som du har afgivet et bud på, men ikke har vundet. Følgende oplysninger er vist: Varenummer, sælgers brugernavn, dit højest afgivet bud, det vindende bud samt tidspunktet for afslutningen af auktionen.

Besked til sælger

Tekst til afsluttende emails. Når du vinder en auktion, bliver der automatisk sendt en e-mail til sælgeren med dine kontaktoplysninger. I nedenstående felt kan du skrive og gemme din personlige standardbesked, som bliver inkluderet i alle e-mails til sælgere af de auktioner, som du vinder. Du kan ændre teksten løbende efter behov. Du kan eksempelvis bruge din personlige standardbesked til at gøre sælger opmærksom på hvis der er bestemte tidspunkter, hvor at det er nemmest at få fat på dig eller at du holder ferie et par dage – eller andre vigtige oplysninger som vil være med til at gøde det til en god handel for sælger og dig. Teksten kan være helt som du selv ønsker.

Sæt et hak i checkboksen, hvis du vil bruge html-kode, når du skriver din tekst.

Salg

Her kan du se alle de auktioner, du selv sælger. Du kan sortere, så du kun ser kørende auktioner, solgte auktioner, afsluttede handler, planlagte auktioner eller ikke solgte auktioner. Du kan også se arkiverede varer, skabeloner til auktioner og din tekst til oversigten over alle dine auktioner. Derudover kan du se din tekst til afsluttende e-mails, som sendes til vinderne af dine auktioner. Endelig har du mulighed for at sortliste eventuelle medlemmer af QXL, som du ikke ønsker at handle eller kommunikere med.

Kørende auktioner

Her får du overblik over de varer, du har til salg på QXL i øjeblikket. De er opdelt i auktioner og Fastpris.

I oversigten kan du se, hvad det højeste bud på hver auktion er, hvor mange gange din auktion er blevet besøgt samt hvor mange som holder øje med din auktion (observatører). Du kan se detaljerne i din auktion ved at klikke på varenummeret. Du kan her også stoppe dine igangværende auktioner, hvis der ikke er budt på dem endnu, ved at vælge „Stop auktion“. Ligeledes kan du ændre på opsætningen af din auktion, inden der er kommet bud på den, ved at vælge „Ret“.

Er der allerede kommet bud på auktionen, kan du kun tilføje tekster og/eller billeder på dine auktioner.
Dette gøres ved at vælge ”Tilføj tekst til varebeskrivelsen” eller „Tilføj billeder“.

Husk, at du kan have op til 10 billeder på én auktion.

Solgte auktioner

Her er de auktioner, hvor du solgte varen, og en oversigt over de transaktioner, der skal gennemføres for at afslutte handlen helt. Du kan se en mere eller mindre detaljeret visning ved at klikke på pilene på den højre side af rækkerne. De viste detaljer har en lille tjekboks, hvor du kan markere status for handlinger, som skal til for at gennemføre transaktionen. Visse tjekbokse er ikke aktive, men det kan du ikke ændre. Du kan dog ændre status for andre tjekbokse selv, ved at aktivere eller deaktivere dem. Tryk på „Opdatér information“, hvis du har sat flueben ved transaktionerne.

Hvis du vil sælge en af varerne igen, skal du enten markere varen til venstre for overskriften og vælg „Upload“ eller benytte dig af knappen til højre på listen „Sælg igen“.

Hvis du ønsker at sortere i dine solgte handler, kan du vælge „Arkiver varer“. Ved at markere en handel med flueben til venstre på listen og efterfølgende klikke på „Arkiver varer“, vil handlen blive placeret i undermappen „Arkiverede varer“.

Afsluttede handler

Her er en oversigt over dine afsluttede handler. Du kan spare tid ved at sælge andre varer med de samme betingelser – klik blot på „Sælg igen”. Vil du sælger flere auktioner igen på samme tid, så marker dem, og klik på „Upload“.

Planlagte auktioner

Her er en oversigt over de auktioner/Fastpris, som du har gjort klar, men ikke sat til salg endnu – det vil sige, dine planlagte auktioner.
Du kan ændre, tilføje eller annullere auktionerne, inden de bliver sat til salg på QXL.

Ikke solgte auktioner

Her har du en oversigt over de auktioner og Fastpris, som du desværre ikke fik solgt af den ene eller anden grund.
Du kan prøve at ændre billederne eller din varebeskrivelse, eller måske justere prisen, og så prøve én gang til.
Det kunne også være, at du skulle prøve at købe én af QXL’s Annoncepakker, og derigennem få ekstra promovering af din auktion.

Hvis auktionen er lukket uden vinder, fordi mindsteprisen ikke blev opnået,
kan du vælge at tilbyde varen til højestbydende under mindsteprisen ved at klikke på „Tilbyd varen til andre“.
OBS! Vær opmærksom på, at data fra ikke solgte auktioner kun er tilgængeligt for reaktivering i 60 dage fra auktionens sluttidspunkt.

Arkiverede varer

Her kan du gemme auktioner til senere brug.

Du kan vælge at føre de arkiverede auktioner / Fastpris tilbage til de undermapper, de oprindeligt lå i,
ved at markere dem og vælge „Genåben arkiverede varer“.

Når du fører auktioner tilbage til den oprindelige mappe, vil du også genskabe de funktioner,
som ikke er tilgængelige i undermappen „Arkiverede varer“.

Skabeloner til auktioner

Hvis du ønsker at give din auktion et personligt præg, kan du lave en skabelon, der bliver vist som baggrund på din varebeskrivelse. Vær opmærksom på, at du maksimalt kan gemme 5 forskellige skabeloner. Husk venligst at afslutte dine HMTL-tags. Hvis du glemmer at afslutte et tag, kan dette resultere i, at hele din auktion bliver ødelagt.

Din tekst til afsluttende e-mails

Når en af dine auktioner er solgt, får vinderen automatisk en mail om at han/hun har vundet. Til denne mail kan du oprette og gemme en personlig besked fra dig, som kommer med i alle e-mails til købere. Det kan være en god idé, hvis du fx er på ferie i det tidsrum auktionen slutter, men stadig gerne vil kommunikerer med køber. Husk at sætte flueben ud for HTML-kode, hvis du vil bruge denne mulighed.

Blacklistede medlemmer

Har du haft meget dårlige erfaringer med andre medlemmer, kan du sortliste dem, så de ikke kan byde på dine auktioner eller stille spørgsmål til dem. Vil du tilføje et medlem til din sorte liste, skal du indtaste medlemmets brugernavn i boksen til højre. Klik på knappen „Tilføj dette medlem“ for at bekræfte. Vil du slette et medlem fra din sorte liste, klikker du på „Slet“ ud for det pågældende medlem.

NB: Husk at købere fra din sorte liste stadigvæk har ret til at afgive karakter på en allerede afsluttet handel, hvis handlen er afsluttet, før du kom medlemmet på din sorte liste.

Favoritter

Her kan du se alle de auktioner, du overvåger eller har en interesse i - men ikke byder på.

Søgeagenten

Med en søgeagent kan du overvåge auktioner, der opfylder dine søgekriterier. Hver dag leder din søgeagent efter auktioner, der matcher dine kriterier, og når der er match, bliver du informeret på e-mail. Du kan bede din søgeagent lede efter alle de auktioner, du har lyst til. Hver søgning kører i 30 dage og du kan til en hver tid ændre dine søgninger i Mit QXL. Husk, det er en god idé at være så præcis som muligt i din søgning - så du får de bedste søgeresultater. Du finder søgeagenten under ”Favoritter” i Mit QXL.

Hold styr på dine søgninger

Her kan du oprette søgninger efter en række parametre, så du kun ser auktioner, du er særligt interesseret i.

Overvågning af auktioner

Her finder du en oversigt over alle de varer, hvor du har valgt funktionen „Tilføj denne vare til auktioner du følger“. Du vil i oversigten kunne se, hvornår auktionen slutter, samt hvad beløbet på det næste bud vil være. Du kan vælge at få tilsendt en besked ved auktionens afslutning eller at tilføje det til din Outlook kalender.

Øverst kan du vælge enten at fjerne eller redigere overvågningerne. Du skal dog huske at markere den pågældende auktion med et flueben til højre for billedet, før at du vælger ”Tilføj ændringer/fjern.”

Foretrukne sælgere

Her har du en liste over dine foretrukne sælgere. Står du på en auktion, kan du tilføje sælgeren til dine favoritsælgere ved at bruge „Tilføj sælger til foretrukne“. Dette felt finder du under sælgers brugeroplysninger øverst til højre på en auktionsside. Når du trykker på din foretrukne sælgers brugernavn, vil sælgerens auktioner blive vist på siden. Hvis du her finder en auktion, du er ekstra interesseret i, kan du tilføje den til dine favorit-auktioner ved at markere auktionen og vælge „Tilføj til overvågning“ øverst på siden.

Karakterbog

Her kan du se et overblik over din egen karakterbog – hvilke karakterer, du har fået, og de kommentarer, der er knyttet til dem. Du kan desuden se, hvilke karakterer, du mangler at give. Du kan også se, hvilke sælgere, der stadig mangler at give dig de afsluttende karakterer.

Karakteroversigt

fra andre QXL medlemmer. Af oversigten fremgår det hvor mange positive og negative karakterer samt kommentarer som du har modtaget i alt og procentandelen af antal positive karakterer. Har man færre end 90% positive karakterer bliver man automatisk udelukket fra at handle på QXL. Du får oplyst hvor mange varer du har købt og solgt på QXL siden du blev medlem.

De seneste 10 karakterer bliver vist nederst og du har mulighed for at få vist kun de positive eller de negative karakterer eller kommentarerne samt karakterer ældre end 2 måneder. I karakteroversigten er oplyst brugernavn på karakterafgiver, og om du har modtaget den som sælger eller køber, et link til den auktion, som karakteren er afgivet for og hvornår karakteren er afgivet. Hvis du har mange karakterer kan du klikke dig frem til ældre karakterer.

Medlemmer som du mangler at give karakterer

Her får du en oversigt over de medlemmer, som du endnu ikke har afgivet en karakter for en afsluttet handel. Vælg hvem du vil afgive karakter til ved at klikke i afmærkningsboksen yderste til venstre – ved at klikke på flere auktioner kan du afgive flere karakterer samtidig: Vælg efterfølgende hvilken karakter som skal afgives

Positiv: En positiv karakter gives, når handlen er forløbet godt. Der har været god kommunikation mellem køber og sælger, og penge/vare er modtaget.

Kommentar: En kommentar gives, når handlen er gennemført, men med visse problemer. Eksempelvis forsinkelser i kommunikationen mellem køber og sælger, eller i modtagelsen af penge eller vare er modtaget.

Negativ: En negativ karakter gives, når handlen er gennemført med mange problemer, sælger har ikke fået penge, køber har ikke modtaget varen, eller har modtaget en forkert eller defekt vare og sælger afviser at lade handlen gå retur.

QXL anbefaler, at du først giver karakter når handlen er afsluttet, og du har kontaktet køber/sælger for at løse evt. problemer.

Når du har skrevet kommentarer i karakteren vælger du ’Check karakter’. En liste med modtagere af den afgiven karakter vises og du kan nu bekræfte karakteren eller redigere i den, hvis du ønsker det inden karakteren endelig afgives.

Medlemmer som mangler at give dig karakterer

Her får du en oversigt over de medlemmer, som endnu ikke har afgivet en karakter for en handel de har gennemført med dig. QXL sender automatisk en påmindelse om manglende afgivelse af karakter 30 dage efter handlen er afsluttet.

Din besked

Her kan du oprette din personlige meddelelse til kommende bydere, som tjekker din karakterbog. I 'Din besked' kan du skrive dine salgsargumenter for hvorfor du er en god sælger. Beskeden vil blive vist nederst på din karakteroversigtsside. Bemærk, det er ikke tilladt at anføre kommentarer, adresser eller lign., der kan føre til handler uden om QXL.

Du kan ligeledes få din personlige besked vist nederst i listen af alle dine igangværende oversigter. Dette tilvælger du ved at klikke ’Ja’ ud for ’Vis også din personlige besked på din personlige auktionsside’ til højre i denne menu.

Hvis du ønsker at anvende HTML kode, aktiver venligst checkboxen.

Betaling

Her er din oversigt over alle dine betalinger til QXL, og du har naturligvis også mulighed for at betale udestående fakturaer. Når du sælger på QXL, koster det et gebyr at oprette en auktion, og et succesgebyr, hvis du sælger din vare. Gebyrerne samles i fakturaer hver måned; det er vigtigt at betale til tiden, da QXL sender alle udestående fakturaer, der er mere end 21 dage gamle, til inkasso. På denne side kan du se en kontooversigt:

  • se, hvilke gebyrer, der endnu ikke er faktureret,
  • se hvilke fakturaer, du endnu ikke har betalt,
  • se alle dine betalte fakturaer,
  • se, hvilke indbetalinger, du har foretaget,
  • se hvilke gebyrer, du har fået refunderet og
  • se de gange, du eventuelt har benyttet dig af QXL’s Garantiordning.

Her på denne side kan du også betale til QXL med dit dankort eller kreditkort.