Spørgsmål om sikkerhed på QXL

Sådan sikrer vi dig

Det er vigtigt, at du får en følelse af sikkerhed, når du bruger QXL.dk. Her kan du læse lidt om de ting, vi gør for at sikre dig.

Aktiveringskode

Når du opretter dig som bruger på QXL, skal du (ved bud og køb af mere end 5 varer samt salg) registrere dig med oplysninger, der er med til at identificere dig. Når du har verificeret dig via brevmetoden, vil du efter få dage modtage en aktiveringskode med posten, som du skal bruge til at aktivere din konto. Vi sender aktiveringskoden til den adresse du er registreret med for at sikre, at dine oplysninger er korrekte.

Krypteret overførsel

QXL benytter sig af en certificeret sikkerhedsløsning. Vi bruger Datatrans.ch ved betalinger til os. Alle data, der sendes til os, bliver krypteret, så de ikke falder i de forkerte hænder. Desuden videregiver vi ikke dine personlige oplysninger til andre brugere ved andet end afsluttet handler.

Brug karaktersystemet

Via vores karaktersystem på QXL, kan man bedømme hinanden efter at have gennemført en handel. Derfor kan du, inden du handler med en bestemt person, se ind i hans eller hendes karakterbog og se, om de har fået gode eller dårlige karakterer.

Er der for mange negative, bør du måske tænke dig om en ekstra gang, før du handler. Du kan selv give karakterer efter en endt handel, og sælgeren giver også dig en. Hvis en bruger på QXL har mindre end 90 procent positive karakterer, udelukkes denne bruger fra QXL.

Så det er godt for alle parter at lave gode handler. Karaktersystemet er hurtigt at bruge, og giver dig et frisk billede af den person, du handler med.

Svindel og lukning på QXL

På QXL vil vi gerne holde handlen sober. Derfor bruger vi forskellige værktøjer til at gennemgå de varer og brugere der er på siden. Vi tjekker løbende for at sikre at auktionerne overholder vores generelle vilkår & betingelser.

For at sikre imod fejl er der altid både en systemscanning og en medarbejder, der gennemgår auktionerne. Hvis vi mener, at en auktion ikke overholder reglerne, forbeholder vi os ret til at lukke den uden varsel. Det kalder vi ”svindel”.

Hvis en bruger, der tidligere er blevet bortvist fra QXL, forsøger at oprette en ny profil, vil dette også blive fanget af vores filter, og personens nye konto vil også blive lukket. Det kalder vi ”lukning”.

Brugeranmeldelser af varer

Funktionen ”Rapporter vare” findes på hver auktionsside. Har du set en vare, der ikke overholder reglerne?

Så meld den til kundeservice, og vi vil se på sagen.

Brug din sunde fornuft

Selv om vi gør alt for at sikre en god handel, vil vi stadig opfordre dig til altid at bruge din sunde fornuft:

  • Vær opmærksom på, om et tilbud lyder lidt for godt til at være sandt.
  • Afhent varen selv, hvis den repræsenterer en større værdi f.eks. over 1.000 kr.
  • Ikke at indbetale større beløb til en privatkonto – så risikerer du ikke at miste dine penge, hvis problemer mod forventning skulle opstå.
  • Stil sælger nogle spørgsmål inde på auktionen. Svarer sælger ikke, eller er du i tvivl om indholdet i svarene, så lad være med at byde.

Hvis du bruger vores sikkerhedssystemer og samtidig tænker dig godt om, er risikoen for at få en dårlig oplevelse minimal.

Bekæmp hælervarer

Undgå at købe hælervarer, det gør du nemt ved at betale med Mobilepay eller via bankoverførsel.

Det Kriminalpræventive Råd kører hele tiden informationskampagner mod hæleri, herunder kampagnen ”Hæler? – Ikke mig!” (sammen med TrygFonden, Foreningen Realdania, Videnscenteret Bolius). Hovedbudskabet i disse kampagner er, at man som køber skal kunne identificere sælger samt kunne betale via bank for at sikre sig mod at købe hælervarer.

QXL bakker selvsagt op om Det Kriminalpræventive Råds kampagner, som er med til at sikre, at endnu flere online-salgsplatforme, hvor der handles med brugte varer, bliver mere sikre, så vi i fællesskab kan bekæmpe salg af hælervarer.

Læs mere