Kend den, du handler med

Alle brugere på QXL har en karakterbog med karakterer, afgivet af andre brugere for afsluttede handler. Karakterbogen gør det hurtigt og nemt at få en fornemmelse af den anden part i handelen, og man kan desuden se den nøjagtige tilbagemelding i hver enkelt handel, som brugeren har været en del af. Karakterbogen er et godt værktøj til at vurdere sandsynligheden for om den kommende handel bliver god.

Man kan afgive positive og negative karakterer og kommentarer, og på QXL skal man have mellem 90% og 100% positive karakterer for at være medlem. Det har vi valgt for at sikre vores medlemmer bedst muligt imod dårlige handelsoplevelser. Har man for mange dårlige karakterer, kan man blive udelukket som medlem.

Karakteren vises med et tal i parentes efterfulgt af nogle symboler. Tallet i parentesen viser, hvor mange handler – både køb og salg – som medlemmet har gennemført. Symbolerne er stjerner, der indikerer, hvor mange positive tilbagemeldinger, medlemmet har fået.

Sådan får du gode karakterer

Det er relativt enkelt at få gode karakterer - du skal bare overholde dine forpligtelser som køber/sælger. God skik er at være hurtig til at tage kontakt til køber eller sælger, når auktionen er afsluttet, og i hvert fald inden 4 dage. Det er også at være tålmodig over for den anden, hvis vedkommende ikke svarer helt så hurtigt som dig selv – de kunne jo være syge, have computerproblemer eller lignende. Selvfølgelig skriver og taler man pænt, høfligt og venligt i e-mails og over telefonen. Man overholder også aftaler om hurtig betaling og forsendelse. I det hele taget behandler man andre, som man gerne selv vil behandles.

Karakterbogen på Mit QXL

Du har mulighed for at afgive karakterer og se din egne karakterer på din QXL-konto. Klik på ”Karakterbog” og få overblik over karakterne.

Karakterer, endnu ikke afgivet

Her kan du se, hvilke handler, du mangler at give karakter for. Husk at give karakteren hurtigt. Hvis der går mere end 6 måneder efter handlen er afsluttet, slettes muligheden for at give en karakter for den pågældende handel fra din konto. Bemærk venligst at auktioner, som er ældre end 4 måneder, muligvis ikke kan vises med auktionsbeskrivelse og billeder.

Karakterer, endnu ikke afgivet fra medlemmer

Her kan du se, hvem der mangler at give dig karakterer.

Karakterpåmindelse

Hvis du selv eller modparten glemmer at give karakter for handlen, sender QXL automatisk en påmindelse efter 30 dage.

Sådan giver du karakterer

Skal du afgive en karakter, klikker du på ”Solgte auktioner” eller ”Vundne auktioner“. Ud for hver auktion er der en knap „Afgiv karakter“. Tryk på den, og afgiv din karakter.

Du kan afgive tre typer karakterer, som du uddyber med lidt personlig tekst:

1. Positiv karakter. Den oftest brugte karakter – den giver du, når du er tilfreds med den fuldførte handel.

2. Kommentar. En kommentar giver du, når du ikke ønsker at afgive karakter, men gerne vil kommentere på en gennemført handel. En kommentar er neutral i karaktergennemsnittet.

3. Negativ karakter. Denne karakter kommer kun i brug, hvis du bliver snydt eller hvis køber/sælger ikke overholder sine forpligtelser.

Skal du give mange karakterer på én gang? Det er nemt og hurtigt

Skal du afgive flere karakterer, skal du være opmærksom på, at teksten fra den sidst afgivne karakter gentages automatisk i skrivefeltet. Det er praktisk, hvis du skal afgive mange enslydende karakterer, men hvis du skal afgive forskellige karakterer, skal du huske at skifte teksten ud.

Hvis en køber har budt og vundet flere gange på én auktion, eksempelvis når du sælger flere af samme vare, skal du kun afgive én karakter. Selv om køber får flere eksemplarer af varen, opfattes det samlet som én handel.

Hjælp – jeg gav en forkert karakter

Kommer du til at afgive en forkert karakter, kan du få den slettet ved at skrive til kundeservice@qxl.dk med angivelse af dit brugernavn og de tre sidste tegn i din adgangskode. Skriv også varenummeret og modpartens brugernavn.

Er karakteren urimelig?

Har du fået en negativ karakter, som du mener er urimelig, er du altid meget velkommen til at kontakte kundeservice. Er karakteren urimelig bliver den selvfølgelig slettet. Det er naturligvis ikke god stil at afgive negativ karakter som hævn - har du selv haft en god handel, giver du en positiv karakter.

Du skal bevise for os, at karakteren er uberettiget. Kundeservice skal være helt sikre på sagens forløb, før en negativ karakter bliver slettet, og du kan ikke være sikker på at få medhold. Hvis et eller flere af nedenstående kriterier er opfyldt, har du dog en god chance for at få slettet en urimelig karakter.

  1. Køber/sælger har kontaktet hinanden mindst 2 - 3 gange indenfor 7 dage. (Helst via e-mail, så er der skriftligt bevis - ellers via telefon).
  2. Varen er blevet betalt indenfor 7 bankdage.*
  3. Varen er blevet afsendt senest 3 hverdage efter sælger har modtaget betaling.*
  4. Handlen er blevet afsluttet indenfor 14 dage.*
  5. Karakterer er tidligst blevet afgivet efter varen er sendt/varen er modtaget og afprøvet.
  6. Karakterteksten indeholder personlige oplysninger etc.
  7. Karakterteksten indeholder stødende ord.
  8. Modparten er politianmeldt.


* med mindre andet har været angivet i varebeskrivelsen.
Beviser kan mailes til os, og kan fx være: Mailkorrespondance, kvittering fra Post Danmark, kvittering af efterlysning fra Post Danmark, bankudskrifter, kopi af politianmeldelse og lignende.

Karakterer i forbindelse med annullerede handler

Når en handel annulleres, kan sælger eller køber vælge imellem en række årsager til annulleringen.
Systemet afgiver derefter automatisk en karakter. Se her, hvordan årsager og automatiske karakterer hænger sammen.

  • Hvis årsagen til annulleringen er enten nr. 1 eller 2 vil køber modtage en automatisk negativ karakter, når annulleringen godkendes.
  • Hvis årsagen til indsigelsen er nr. 3, vil ingen af parterne modtage en karakter, når indsigelsen bliver godkendt.
  • Hvis årsagen til annulleringen er nr. 4, vil sælger modtage en automatisk negativ karakter.
    Efter gentagne annulleringer af denne slags, bliver sælger automatisk udelukket som QXL-medlem.


De 4 annulleringsårsager:

  1. Ingen kontakt fra køber indenfor 7 dage, selvom du har sendt min. 2 e-mails og forsøgt telefonisk kontakt.
  2. Sælger har aftalt at mødes med køber for afhentning af varen, men køber kom ikke.
  3. Køber har anvendt fortrydelsesretten indenfor 14 dage efter varen er modtaget.
  4. Sælger har beskadiget eller mistet varen.

Stjerner

Stjernerne bruges i følgende pointsystem:

Point beskrivelse:
Point for alle positive karakterer: 1
Point for alle kommentarer: 0
Point for alle negative karakterer: -1

1 point
2 point
3 point
4 point
5-9 point
10-14 point
15-19 point
20-24 point
25-49 point
50-74 point
75-99 point
100-124 point
125-249 point
250-374 point
375-499 point
500-624 point
625-1249 point
1250-1874 point
1875-2499 point
2500 - eller flere point

Supersælger og superkøber

Gennemfører du mange handler på QXL kan du opnå status som superkøber, supersælger eller begge. Disse titler ledsages af et særligt ikon på din profil, så andre brugere med det samme kan se, at her er tale om et medlem med mange gennemførte handler og en fin karakterbog.

Supersælger

Du opnår status som supersælger når du har solgt minimum 100 varer, og samtidig har et karaktergennemsnit på minimum 99% positive karakterer.

Superkøber

Du opnår status som superkøber når du har købt minimum 100 varer, og samtidig har et karaktergennemsnit på minimum 99% positive karakterer.